خط کوفی چگونه خطی است؟ انواع آن چیست و کوفی اولیه به طور مشخص چه ویژگی‌هایی دارد؟ در این نوشته به این سؤالات پاسخ خواهیم گفت.
نویسنده: معصومه مصلح

خط عربی از خطوط سريانی و نبطی نشأت گرفته است. از خطوط نبطی، خط نسخ و از خط سريانی که حيری هم خوانده مي شد، خط کوفي شکل گرفت. خط نسخ كه به آن مستدير هم گفته شده، به‌دليل وجود دور بيشتر كه سرعت و سهولت نگارش را فراهم میكند، برای كتابت مكاتبات، دفاتر و نسخه‌نويسی استفاده می­ شد و خط كوفی چون بيش از اين‌كه به كتابت نزديك باشد به ترسيم نزديك بود و توانايي جلوة قداست بصری را داشت، برای نوشتن مصحف به كار می رفت. در سرزمين های اسلامی، سبک حجازی و کوفی نخستين خطوطی هستند که برای نگارش قرآن به کار رفته اند. پس از سبک حجازی، رشد و تکامل خط عربی از طريق خط کوفی صورت پذيرفت. خط کوفی به لحاظ شکل ظاهری به دو شیوه کلی ساده و تزیینی مرسوم بوده است. کوفی ساده، خالص و خالی از تزیین است و کوفی تزیینی شیوه­ ای است که عناصر تزیینی را دربردارد.

در کتب و رسالات قدیمی خط کوفی با نام­های مختلف مکی، مدنی، کوفی، بصری، مدور، مثلث، مایل و .... معرفی شده و به نظر می­ رسد این نام­ها نشان­ دهنده شیوه­ های مختلف کوفی و ریزی و درشتی و جهات آن بوده که در صدر اسلام برای کتابت قرآن به کار می­ رفت. به عنوان مثال، کوفی مایل شیوه ای بوده که با حالت مایل نوشته می­ شده است.

کوفی مایلکوفی مایل

 

کوفی مایلکوفی مایل

کوفی اولیه:

کوفی اولیه (1) از نیمه دوم قرن دوم هجری به مدت سیصد سال در کتابت قرآن به کار می­ رفت. خط کوفی، نخست بدون اعراب و نقطه بود و سپس ابوالاسود دؤلی بر آن اعراب نهاد و توسط نصربن عاصم و یحیی بن یعمر نقطه­ گذاری شد.

کوفی اولیه اغلب از خطوط مستقیم افقی و عمودی تشکیل شده است و دور حروف به میزان اندکی در آن به چشم می­ آید. از دیگر ویژگی ­های این خط، اشکال مشابه حروف است که تشخیص حروف را از یکدیگر دشوار می ­نماید. در کوفی اولیه، تضاد حرکات مستقیم افقی و عمودی با حرکات منحنی به شکل برجسته­ای دیده می­شود. ساختار برخی از حروف به صورت مسطح و با ضخامت تقریباً نزدیک به یکدیگر نوشته شده و اضلاع موازی در برخی از حروف به کار رفته است. فشردگی و فراخی در نوشتن از دیگر ویژگی­ های خط کوفی است. گاه بین حروف، فاصلۀ چشمگیری وجود دارد به شکلی که بخشی از یک کلمه در یک سطر و بخشی در سطر بعدی است. در برخی دیگر، فضای منفی میان حروف به حدی ناچیز و فشرده است که به صورت خط باریک دیده می­شود و تضاد آشکاری با کشیده­ها و اتصالات بلند دارد.


 

مفردات خط کوفی

 

حرف الف به صورت دنباله دار نوشته شده است و انتهای آن به سمت راست متمايل است.

 

حروفی مانند «جـ»، «عـ»، «ن» و «لـ» حداقل حرکات قلم را داراست و با اين ويژگی، رسم ­الخط ساده ­ای دارد.


 

مهم­ترین ويژگی ها:

مهم ترین ویژگی های خط کوفی عبارتند از:

  • حرکات مسطح افقي، عمودي و منحنی
  • شکل­هاي مشابه يکديگر در حروف
  • انفصال در حروف و کلمات
  • فشردگی و فراخی
  • پهنای حروف

در ادامه به توضیح این ویژگی ها پرداخته ایم:

1- حرکات مسطح افقی، عمودي و منحنی

در کوفی اولیه برخی از حروف با حرکات مسطح افقی و عمودی، برخی دیگر با حرکات مدور و گروهی با تلفیق حرکات مسطح و منحنی نوشته شده و از این رو ساختار هندسی ساده و مشخصی دارد.

2- شکل­هاي مشابه یکدیگر در حروف

در خط کوفی اولیه، حروفی مانند «صـ»، «ط»، «ک» و «د» به يکديگر شباهت دارند. با توجه به اين شباهت ­ها، ميزان خوانایی پایین بوده است.

3- انفصال در حروف و کلمات

در برخي از نمونه های کوفي اولیه، فاصلۀ زيادی ميان حروف يک کلمه ديده می شود و در برخی ديگر، اين فاصله کمتر شده است. به شکلی که در پايان سطرها انفصال ايجاد شده است. بدین گونه که بخشي از کلمه در يک سطر و بخشي ديگر در سطر بعد قرار گرفته است. اين شيوه، احتمالاً با در نظر گرفتن "از بَر خواني" کلمات توسط خوانندگان صورت گرفته است.

4- فشردگی و فراخي

يکي از ويژگی­ های خط کوفی اولیه، کنتراست در اندازۀ اتصالات حروف است، گاه حروف به صورت فشرده نوشته شده و فضای منفی اندکی بین حروف تشکیل شده است و گاه از کشيده ­های بلند ميان حروف استفاده شده است.

5- پهناي حروف

در برخی از نمونه ­های کوفی اولیه، حرکات افقی و عمودی حروف با پهنایی تقریبا يکدست ديده مي شود و تنها در شروع و دنباله های برخی از حروف، پهنايی نازک به کار رفته است. این در حالی است که در برخی ديگر، حروف قرار گرفته بر روی کرسی زمینه با پهنایی نازک و بدنه حروف و حرکات عمودی با پهنايی قطورتر ديده می شود.

معمولاً، انتهای الف و شروع برخی از حروف مانند «عـ»، «د»، «جـ»، و «ک» با نازکی همراه شده است. این در حالی است که حروف حلقوی اغلب قطور است و فضای منفی اندکی در آن دیده می­شود.

 

این مطلب را می توانید در وبسایت تایپوخط نیز در این لینک بخوانید
اگر به حوزه‌هایی مانند فونت فارسی، تایپوگرافی، خط و خوشنویسی، دیزاین و طراحی گرافیک علاقه‌مند هستید می‌توانید تایپوخط را در توئیتر، اینستاگرام، تلگرام و فیسبوک دنبال کنید.

 

پانوشت:

1- دروش این سبک از خط کوفی را با عنوان "سبک عباسی نخستین" معرفی کرده است (دروش، 1379، 34-35).

منابع:

  • دروش، فرانسیس (1379)، سبک عباسی: قرآن­نويسي تا قرن چهارم هجري، مجموعه هنر اسلامی، ج1، گردآورنده ناصر خلیلی، ترجمۀ پیام بهتاش، نشر کارنگ، تهران.
  • سهیلی خوانساری، احمد(1359)، مقدمه کتاب گلستان هنر، تالیف قاضی احمد قمی، منوچهری، تهران.
  • لینگز، مارتین(1377)، هنر خط و تذهیب قرآنی، ترجمۀ مهرداد قیومی بید هندی، انتشارات گروس، تهران.
  • یوسفی، غلامحسین (1384)، خوشنویسی (از سری مقالات دانشنامه ایرانیکا)، زیر نظر احسان یارشاطر، ترجمۀ پیمان متین، امیرکبیر، تهران.
  • Blair, Sheila (2006), Islamic Calligraphy, Edinburgh University Press, Edinburgh.
  • Lings, Martin & Safadi, Yasin Hamid (1976),  The Quran: Catalogue Of An exhibition Of Quran Manuscripts at The British Library, British Library By the world of Islam Publishing Company ltd, London.
  • Safadi, Yasin Hamid (1978), Islamic calligraphy, Thames & Hudson , London.
  • Schimmel, Annemarie (1992), Islamic Calligraphy, with the assistance of Barbara Rivolta, The Metropolitan Museum of Art Bulletin, Vol. 50, No. 1, pp. 1-56.
  • Schroeder, Eric (1937), What Was the Badīʹ Script? Manuscripts in the Boston Museum of Fine Arts, Ars Islamica, Vol. 4, pp. 232-248.
  • Whelan Estelle (1990), Writing the word of God: some Early Quran Manuscript and Their Milieux, part 1, Freer Gallery of Art and Department of the History of Art, University of Michigan, Vol. 20, pp. 113-147.

منبع : https://virgool.io